De ondernemers achter de financieringsaanvraag
In deze klantcasus nemen wij je weer mee in een overnamefinanciering van een drogisterij in Gelderland. Onze opdrachtgeefster werkt hier al 13 jaar in loondienst. Haar werkgevers hebben, om gezondheidsredenen, aangekondigd de winkel te willen sluiten en het winkelpand te verkopen om met vervroegd pensioen te kunnen gaan. Onze relatie kon echter moeilijk verkroppen dat ze na 13 jaar een andere baan moest gaan zoeken. De winkel is haar ziel en zaligheid en ze is verknocht aan de vaste klanten. Ze heeft daarom geopperd dat ze de winkel graag zelf voort zou willen zetten en is hierover in gesprek gegaan met haar werkgevers.
Wat is de financieringsaanvraag voor deze zakelijke financiering
De overname van de winkel was niet voorzien. Opdrachtgeefster heeft dan ook geen eigen financiële middelen om in te brengen. De totale overnamesom bestaande uit inventaris, voorraden en een bescheiden Goodwill moet dan ook gefinancierd worden.
Hoe is BedrijfsfinancieringRegelen.nl ingeschakeld?
Koper en verkoper hebben zich in het overnametraject laten adviseren door een adviseur van de inkooporganisatie. Voor de financiering heeft deze adviseur naar BedrijfsfinancieringRegelen.nl verwezen.
Zakelijke financiering regelen in drie stappen.
Stap 1) Kennismaking
Ook in dit traject zijn we natuurlijk gestart met een kennismakingsgesprek. Hierbij hebben we met relatie stilgestaan bij het overnametraject en de totstandkoming van de overnamesom en de benodigde financiering. We hebben tijdens dit gesprek diverse oplossingsrichtingen voor de financiering geschetst, zoals microfinanciering en crowdfunding.
Stap 2) Ontwerp en advies
De historische cijfers van de winkel hebben wij vervolgens als basis gebruikt voor het financiële plan. De actuele brancheontwikkelingen en de gewijzigde kostenstructuur, na de voorgenomen overname, hebben we vervolgens verwerkt in een prognose voor de komende jaren. Het uitgewerkte plan heeft relatie veel inzicht in de cijfers en het vertrouwen gegeven dat de overname financieel goed haalbaar is. Ook de verkopers hebben we in dit plan meegenomen.
Stap 3) Aanvraag
Normaal gesproken is het schrijven van een financieringsmemorandum de volgende stap. In dit geval was dit echter niet nodig. De verkopers hebben na het doornemen van het financiële plan aangegeven dat zij er het volledige vertrouwen in hebben dat hun medewerkster de zaak kan voortzetten en hebben dan ook aangeboden om de financiering tegen hele aantrekkelijke voorwaarden te verstrekken. Op deze manier ontvangen zij iedere maand een (pensioen-) inkomen bestaande uit rente en aflossing op de overname financiering én de huuropbrengsten van het winkelpand en kan hun trouwe medewerkster de zaak voortzetten.
Nu de verkoper(s) de volledige financiering op zich nemen is het niet meer nodig om de financiering uit te zetten bij externe financiers.
Het resultaat; ontzorgd financieringstraject
Door onze tussenkomst, de uitwerking en presentatie van het financieel plan aan zowel koper als verkoper, is er uiteindelijk geen externe financiering meer nodig. We hebben koper en verkoper ontzorgd bij het opstellen van de leningsovereenkomst, de zekerheidsakten en de huurovereenkomst. Op verzoek van relatie blijven wij de komende drie jaar actief betrokken als Trusted Advisor. Ook de verkoper vindt dit een prettig idee.
Wij regelen jouw bedrijfsfinanciering
Wil jij meer informatie over de mogelijkheden van financieringsbegeleiding? In een vrijblijvend gesprek informeren wij je over de mogelijkheden. Voor het maken van een afspraak bereik je ons direct op 030 227 1624 of laat je gegevens achter op de contactpagina en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.